Op Stagemotor.nl kun je direct zoeken in 1.153 stages en afstudeeropdrachten op MBO, HBO en WO niveau. Vind snel je ideale stage of afstudeeropdracht en solliciteer direct online!

Welkom bezoeker, heb je al een profiel op Stagemotor.nl? Klik hier om in te loggen. Heb je nog geen profiel? Klik hier om je aan te melden! Bent u werkgever? Klik dan hier!

Nieuwsberichten

Persberichten | Columns | Gastbloggers  | 

Beginnen aan social media? 6 tips voor de ondernemer!

Vrijdag 17 maart 2017 - Lorenzo

Sociale media is voor veel mensen geen onbekend terrein. Er zijn nog maar weinig mensen die bijvoorbeeld geen Facebook account beheren, en er zijn al helemaal weinig mensen die überhaupt nog nooit van Facebook hebben gehoord. De volgende cijfers verduidelijken dat nog maar eens. 9 op de 10 Nederlanders zijn namelijk actief op Sociale Media. Zo telt LinkedIn bijvoorbeeld 4,2 miljoen Nederlandse gebruikers en telt Facebook zelfs 9,6 miljoen Nederlandse gebruikers!

Kortom, de Nederlander heeft inmiddels zijn weg naar sociale media gevonden. Het toenemende gebruik van sociale media is een trend waar veel bedrijven maar al te graag gebruik van maken. Het toenemende gebruik van sociale media zorgt ervoor dat een actief social media beleid onmisbaar geworden is geworden bij bedrijven. Sociale media worden dus niet meer alleen privé gebruikt, maar ook zakelijk.

Wat zijn sociale media?

Voor diegenen die dan toch niet hebben opgelet de afgelopen jaren, of voor diegenen die toch wat meer verduidelijking willen. Wat zijn sociale media nu eigenlijk? Social Media is een verzamelbegrip voor internet-platformen (toepassingen) waar gebruikers informatie met elkaar delen. Het gaat dan vooral om tekstuele informatie, maar ook geluid en beeldmateriaal. De kern van Social Media is het delen en ontvangen van informatie. Deze platformen stellen je in staat om online informatie te delen en te socialiseren met andere gebruikers.

De bekendste voorbeelden van Sociale Media platformen zijn: Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram.

Sociale Media Marketing

Sociale Media werd in eerste instantie alleen voor privé vermaak gebruikt, voor recreatie en vermaak dus. Men houdt elkaar op de hoogte van wat er in hun dagelijkse leven afspeelt.

Omdat via sociale media een relatief grote groep, makkelijk te bereiken is zagen bedrijven hun kans schoon. Niet snel na de intreding van platformen als Facebook, gingen ook bedrijven zich op deze platformen vestigen. Via deze platformen gingen zij werken aan hun branding en wilden zij met acties e.d. een grote groep bereiken. De eerste stappen richting “social media marketing” was gezet

Waarom zou social media inzetten?

Zoals beschreven wordt social media steeds vaker ingezet als marketingcommunicatie instrument, maar waarom eigenlijk? We zullen een aantal voordelen opsommen:

- Je online zichtbaarheid wordt groter, wat vaak zorgt voor meer verkeer naar je website.

- Sociale media is een goede manier om meer interactie met klanten te verkrijgen en zo meer trouwe volgers te krijgen.

- Lage marketingkosten daar het aanmaken van een account op sociale media gratis is.

- Via sociale media kun je interessante en relevante content delen. Deze content zorgt voor meer verkeer naar je website.

6 Social Media tips voor de beginner

Dat Social Media een belangrijk onderdeel is van de marketingcommunicatie is duidelijk. Wanneer je wilt beginnen aan zo’n social media campagne rijst echter al gauw de vraag op: Hoe begin ik aan zo’n Social Media campagne? Hieronder tref je 6 Social Media tips voor de beginnende ondernemer:

1. Bepaal welke social media platformen je wilt gebruiken.
Een belangrijke eerste stap in jouw beginnende Social Media campagne is het kiezen van de in te zetten platformen. Welke Social Media kanalen wil ik gaan gebruiken? Een fout die veel gemaakt wordt is om te proberen op alle Social Media kanalen aanwezig te zijn. Een verstandigere keuze is om 1 of 2 social media platformen te kiezen. Je kunt dan oefenen met het gebruik van sociale media en je kunt je dan volledig focussen op deze platformen i.p.v. proberen alle platformen tegelijk te monitoren.

Als startende social media gebruiker zal het wellicht lastig zijn om een keuze tussen de verschillende platformen te moeten maken. Een manier om de juiste keuze te maken kan zijn om de grote spelers in je markt op te zoeken, en naar hun Social Media kanalen te kijken. Wanneer deze grote speler bijvoorbeeld 100,000 Facebook volgers heeft en maar 10,000 Twitter volgers, dan is dit een goede indicatie dat je beter Facebook als kanaal kan gebruiken dan Twitter. Een idee is beter goed gestolen dan slecht verzonnen zeggen ze weleens!

2. Richt je Social Media profiel.
Nadat je hebt bepaald welk platform je wilt gebruiken wordt het tijd om deze in te richten. Bepaal vooraf wat je met je profiel wilt uitstralen en richt het daarop in. Gebruik daarbij echte foto’s waarbij bijvoorbeeld werknemers worden gepresenteerd, dit maakt je profiel persoonlijk!  Zorg door een goede, duidelijke omschrijving van je bedrijf tevens voor een zakelijk imago.

3. Bepaal jouw Social Media strategie.
Het beheren en bijhouden van Social Media kanalen kan een tijdrovende bezigheid zijn. Om deze tijd zo effectief mogelijk te besteden is het handig om voor jezelf een aantal doelen op te stellen en deze na te streven. Wat wil ik via Social Media bereiken? Een goede Social Media campagne raakt meerdere aspecten van jouw bedrijf. Zo kun je via Social Media werken aan je branding maar tegelijkertijd ook jouw huidige volgers op de hoogte houden van trends in de markt. Bepaal echt goed wat je wilt bereiken, hierdoor zit je niet zomaar wat aan te rommelen.

4. Zorg voor kwalitatieve en relevante content.
Een van de belangrijkste aspecten van je Social Media campagne is de content die je deelt. Op interessante content wordt gereageerd en deze wordt vaak gedeeld. Het delen van jouw content zorgt voor meer bezoekers naar je Social Media profiel en website wat eventueel weer kan leiden tot nieuwe klanten!

Het plaatsen van interessante en relevante content is dus erg belangrijk. De kunst is om ervoor te zorgen dat jouw volgers steeds uitkijken naar het volgende bericht.

5. Wees actief maar niet te.
Wees actief op sociale media maar probeer dit niet te overdrijven. Een overkill aan posts op sociale media wordt gezien als spam en wordt daardoor als irritant ondervonden. Mocht je echt geen idee hebben in de mate van activiteit dan zijn de volgende gehanteerde regels wellicht wel handig voor jou:

- Instagram bedrijfspagina: Niet meer dan 1 à 2 keer per dag.

LinkedIn: Niet meer dan 2 à 3 keer per dag.

Facebook bedrijfspagina: Niet meer dan 1 à 2 keer per dag.

- Twitter: Hoe meer je deelt hoe meer bereik je krijgt.

- Google +: Zo vaak als je wilt maar probeer niet te veel dagelijks te delen. Dit kan namelijk leiden tot ongewenste resultaten.

- Pinterest: Een aantal keer per dag is genoeg.

Conclusie

Het gebruiken van social media platformen voor zakelijke doeleinden kan in het begin best lastig zijn. Gaandeweg zal je merken wat wel werkt en wat juist niet. Toch hopen we dat bovenstaande tips bruikbaar zullen zijn!