Op Stagemotor.nl kun je direct zoeken in 1.285 stages en afstudeeropdrachten op MBO, HBO en WO niveau. Vind snel je ideale stage of afstudeeropdracht en solliciteer direct online!

Welkom bezoeker, heb je al een profiel op Stagemotor.nl? Klik hier om in te loggen. Heb je nog geen profiel? Klik hier om je aan te melden! Bent u werkgever? Klik dan hier!

Nieuwsberichten

Persberichten | Columns | Gastbloggers  | 

Belschuld onder jongeren neemt toe

Maandag 17 maart 2014 - Sanne Hofman

Het aantal jongeren, en vooral studenten, met een (studie)schuld is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Eerder was te lezen dat vooral de kosten voor studieboeken een grote last zijn voor de studenten. Nu blijkt ook dat studenten hun telefoonrekening vaak niet, of met veel moeite, kunnen betalen. Het aantal jongeren met een belschuld stijgt.

Incassobureau Lindorff heeft schulden onder jongeren en studenten onderzocht. Uit cijfers van het onderzoek blijkt dat het aantal jongeren tussen de 18 en 25 jaar met een belschuld het afgelopen half jaar met bijna 10 procent is gestegen. Lindorff meldt dat er in 2014 16.000 meer jongeren met een telefoonschuld bij het incassobureau waren dan een jaar daarvoor. Gemiddeld hebben deze jongeren een belschuld van 550 euro.


Schuldeisers
Incassobureau Lindorff meldt dat telecombedrijven al lange tijd hoog in de lijst van schuldeisers staan. Veel jongeren hebben moeite met het betalen van hun telefoonrekeningen en dit aantal jongeren blijft maar stijgen. Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, mevrouw Klijnsma, wil meer aandacht voor deze schuldvorm bij jongeren. Ze wil onder andere dat de providers meer aan preventie gaan doen.


In gesprek met jongeren
Afgelopen vrijdag ging staatssecretaris Klijnsma in gesprek met een aantal vmbo-leerlingen over telefoonschulden. Ze vertelde aan de jongeren dat ze het best snapt dat die telefoonrekeningen van jongeren zo hoog zijn. “Je wordt als gebruiker natuurlijk ook wel erg verleid om veel data en belminuten te gebruiken. Het zou goed zijn als telefoonbedrijven hier nog serieuzer naar kijken en meer aan preventie zouden doen.” aldus Klijnsma.

Uit het gesprek tussen Klijnsma en de studenten bleek dat de onwetendheid over de kosten van de mobiele telefoon bij de jongeren erg groot is. Jongeren weten nauwelijks hoeveel het kost om te internetten via de smartphone en hoeveel het kost om foto’s via Whatsapp te versturen. Ook bleek uit het gesprek dat veel jongeren het contract dat zij hebben afgesloten met een provider niet goed hebben gelezen.

Een 15 jarige scholier vertelt tijdens het gesprek: “Iedereen gaat wel eens over zijn bundel heen toch? Wij moeten zelf beter opletten hoeveel we van onze telefoon gebruikmaken. Uiteindelijk is het toch je eigen schuld.”


Betere informatie
Klijnsma vindt dat er duidelijker gecommuniceerd moet worden tussen de telecombedrijven en hun klanten. Zo ontstaan er al een stuk minder misverstanden. Jongerenprovider Hi is het hier mee eens. “Jongeren lijken nog steeds het gevoel te hebben dat wij stiekem dingetjes in de kleine lettertjes stoppen om hen geld afhandig te maken. Daar moeten we dus aan werken. Want uiteindelijk hebben wij er ook niets aan als rekeningen niet betaald worden, we zijn allemaal de dupe.” aldus Yvette Belt- Beekman van jongerenprovider Hi.

In oktober afgelopen jaar heeft staatsecretaris Klijnsma al afspraken gemaakt met grote telecombedrijven om de belschulden bij jongeren tegen te gaan. Tot nu toe hebben de maatregelen nog niet geholpen. In april dit jaar bekijkt Klijnsma de verdere resultaten. Klijnsma en verschillende aanbieders van mobiele telefonie gaan nogmaals in gesprek en er wordt gekeken of de doelen daadwerkelijk gehaald zijn.


Bron: Spits


 


Bookmark dit artikel:
| Feed bekijken | Toon alle