Op Stagemotor.nl kun je direct zoeken in 1.263 stages en afstudeeropdrachten op MBO, HBO en WO niveau. Vind snel je ideale stage of afstudeeropdracht en solliciteer direct online!

Welkom bezoeker, heb je al een profiel op Stagemotor.nl? Klik hier om in te loggen. Heb je nog geen profiel? Klik hier om je aan te melden! Bent u werkgever? Klik dan hier!

Nieuwsberichten

Persberichten | Columns | Gastbloggers  | 

Dit jaar weer examenfraude, deze keer in Amsterdam

Woensdag 29 januari 2014 - Sanne Hofman

We gaan dit jaar gewoon vrolijk verder. Dit keer zijn bij het ROC in Amsterdam gestolen examens te koop aangeboden via whatsapp en sms. Het gaat hier om school examens, niet over het centrale examen. De school heeft zelf een rechercheteam ingeschakeld om de daders op te sporen en de zaak te onderzoeken.

Bij de examenfraude gaat het om de opleiding Juridische Dienstverlening op mbo college Zuid. De leerlingen van deze opleiding maakten aan het begin van deze maand examens. Na een anonieme tip over mogelijke fraude werd er nog eens goed naar de uitslagen van de examens gekeken. De uitslagen lagen  zodanig boven het gemiddelde dat er gelijk examenfraude werd geconstateerd. Zo’n 825 examens zullen opnieuw moeten worden gemaakt door minstens 400 leerlingen.


Het rechercheteam dat is ingeschakeld gaat de komende weken diverse leerlingen, docenten en medewerkers van het ROC ondervragen. Het is voor nu nog niet duidelijk hoeveel mensen er betrokken zijn bij de fraude. Afhankelijk van de uitslagen zal de school over gaan op aangifte.


Deze fraude heeft gelukkig geen landelijke gevolgen zoals de fraude die vorig jaar werd gepleegd op de Ibn Ghaldounschool in Rotterdam. Daar werden centraal examens gestolen. De strafzaak tegen deze verdachten  loopt op dit moment. Vandaag horen de verdachten hun strafeis.  


Bij deze zaak, van het ROC, gaat het om examens van de opleiding Juridische Dienstverlening van het ROC zelf. De school zal dit zelf allemaal moeten oplossen. De onderwijsinspectie is wel al op de hoogte gebracht.


Bron: Elsevier
 


Bookmark dit artikel:
| Feed bekijken | Toon alle