Op Stagemotor.nl kun je direct zoeken in 1.265 stages en afstudeeropdrachten op MBO, HBO en WO niveau. Vind snel je ideale stage of afstudeeropdracht en solliciteer direct online!

Welkom bezoeker, heb je al een profiel op Stagemotor.nl? Klik hier om in te loggen. Heb je nog geen profiel? Klik hier om je aan te melden! Bent u werkgever? Klik dan hier!

Columns

Nieuwsberichten | Persberichten | Gastbloggers  | 

Een gezond studentenleven

Dinsdag 22 april 2014 - Sanne Hofman

Een student heeft vaak een druk en ongezond leven. Denk aan veel stress door de studie, weinig slaap door het leren (en het stappen natuurlijk), weinig tijd voor beweging en geen geld voor gezonde voeding. Toch is het belangrijk om gezond te leven. Een gezond lichaam en een gezonde geest zijn de basis voor een gelukkig leven. Gezond en fit blijven is best simpel en hoeft helemaal niet zo duur te zijn!

Een ongezond leven ontstaat bij studenten meestal door de volgende drie factoren: ongezond eten en teveel drank, weinig slaap en erg veel stress en weinig beweging. Met deze tips willen wij jullie laten zien dat gezond leven best makkelijk en goedkoop kan zijn.


Voeding
-    Eet natuurlijke producten. Kies altijd voor de producten die het dichtst bij de natuur staan.
-    Eet geen producten die vol zijn gestopt met zout, conserveermiddelen en smaakversterkers.
-    Maak je eten zelf klaar en stop met de kant en klaar maaltijden.
-    Neem de tijd bij het eten. Door rustig te eten geniet je er meer van, proef je de smaken beter en merk je eerder dat je vol zit.
-    Eet dus niet als je geen honger meer hebt. Dan eet je eigenlijk puur uit verveling. Dit is uiteindelijk naast erg ongezond ook nog eens duur.
-    Eet en drink minder suiker.  Stop dus met de frisdranken en drink meer water. Ook weer goedkoper!
-    Zet in plaats van een snoep pot, een fruitschaal op tafel. Als je dan trek krijgt neem je een stuk fruit in plaats van snoep of koek.


Meer beweging
-    Zorg voor regelmatige beweging over de hele dag. Zit jij heel de dag achter je computer? Loop dan regelmatig even een rondje. Pak overal waar het kan wat beweging mee.
-    Neem de trap in plaats van de lift.
-    Bestel goedkope gewichten en doe elke dag wat oefeningen. Dit is veel goedkoper dan een sportschool abonnement en je kunt sporten wanneer het jou het beste uitkomt.
-    Zoek een sport maatje. Zo heb je altijd iemand die jou kan motiveren en andersom.
-    In plaats van een avondje bankhangen met vrienden en vriendinnen kun je ook een stukje gaan wandelen of gaan fietsen.
-    Denk niet in extremen. Ga niet opeens twee uur per dag sporten als je een jaar stil hebt gezeten. Te hard van stapel lopen werkt juist averechts en is niet goed voor je lichaam.
-    Naast beweging is rust ook erg belangrijk voor je lichaam. Zorg dat je genoeg slaap krijgt elke nacht.


Minder stress
-    Leer om met stress om te gaan. Doe verschillende oefeningen om te ontspannen en om tot rust te komen.
-    Zoek uit waar jij gestrest van raakt en probeer dit langzaam af te bouwen.
-    Schrap onnodige verplichtingen. Leg de lat niet te hoog voor jezelf.
-    Ruim alles op. Je huis, je bureau, je kamer, je werkplek, etc. Dat zorgt ook voor een opgeruimd gevoel in je hoofd. Rommel zorgt voor stress.
-    Bereid jezelf goed voor op verschillende taken, afspraken en verplichtingen en zorg ervoor dat je genoeg tijd hebt.
 


Bookmark dit artikel:
| Feed bekijken | Toon alle