Op Stagemotor.nl kun je direct zoeken in 1.263 stages en afstudeeropdrachten op MBO, HBO en WO niveau. Vind snel je ideale stage of afstudeeropdracht en solliciteer direct online!

Welkom bezoeker, heb je al een profiel op Stagemotor.nl? Klik hier om in te loggen. Heb je nog geen profiel? Klik hier om je aan te melden! Bent u werkgever? Klik dan hier!

Nieuwsberichten

Persberichten | Columns | Gastbloggers  | 

Hoe kan je het beste leren?

Maandag 11 maart 2013 - Charlotte Portielje

t Kofschip. Waarschijnlijk heeft iedereen het ezelbruggetje wel eens gebruikt. Maar ezelbruggetjes zijn niet altijd effectief bij het leren, dat blijkt uit onderzoek van Marlieke van Kesteren. Maar hoe kan je dan het best voor een toets leren?

Volgens Marlieke heeft het opslaan van informatie een belangrijk verband met je voorkennis. Wanneer studenten totaal geen voorkennis hebben met het desbetreffende onderwerp is het lastig om de juiste informatie op te slaan.

Tijdens het onderzoek werden er hersenscans gemaakt van studenten die feiten moesten onthouden. Daaruit blijkt dat voor nieuwe feiten (zonder verband met eerdere voorkennis) beter geen ezelbruggetjes kunnen worden gemaakt. Er ontstaan dat een overload aan nieuwe informatie en dit wordt dan teveel voor je hersenen.

Je kunt het beste als eerst bedenken wat je al weet over het onderwerp en dit vervolgens verwoorden op papier. Daarna kan je de nieuwe kennis erbij voegen en als laatst kan je voor de rest ezelbruggetjes maken. Veel studenten beginnen gelijk al met het maken van ezelbruggetjes, waardoor ze door de bomen het bos niet meer zien. Alles wordt dan op een gegeven moment door elkaar gehaald. Ook docenten kunnen de studenten helpen door beter informatie op te slaan. Herhaling is namelijk heel belangrijk. Door herhaling wordt informatie beter opgeslagen, ook op langere termijn.

Bron: Avans


Bookmark dit artikel:
| Feed bekijken | Toon alle