1.146 stages en afstudeeropdrachten op MBO, HBO en WO niveau.




Meld je gratis aan

en vind sneller jouw stageplek!

Maak je profiel aan


Zoek jouw stageplek

Uitgebreid zoeken

Nieuwsberichten

PersberichtenColumnsGastbloggers


Meditatie, zweverig of funest voor elke student?

Vrijdag 29 september 2017 - Yvo

Veel studenten hebben er effectief last van, het demotiverende stressgevoel als er weer een tentamenperiode aanbreekt. Niet alleen in deze periode maar ook daar buiten zijn er veel studenten die last hebben van zogenaamde stressaanvallen. Er zijn studenten die dit gevoel verhelpen door meditatie, een techniek waarin je helemaal tot jezelf komt en je innerlijke rust vind. Maar meditatie heeft al jaren te kampen met een zweverig en stofferig imago. Alleen mensen in wijde broeken en met hippielogo’s om hun nek zouden het doen, maar is dat wel waar?

Meditatie is een mentale staat of techniek die gunstig is voor je persoonlijke ontwikkeling. Zo wordt meditatie in het algemeen gedefinieerd. Het wordt bij veel yogascholen en mindfulness activiteiten gebruikt, maar ook bij bedrijfstakken waar je het niet direct zou verwachten zoals de brandweer. Vanuit deze sector komt bijvoorbeeld kritiek op het feit dat het imago van mindfulness en de brandweer enorm botsen.
 
Imago
 
Het valt niet te ontkennen, meditatie heeft door de jaren heen een wat suf imago gekregen. Dit komt voornamelijk door de vrij orthodoxe manieren van meditatie die bij veel leken bekend zijn. Namelijk het zitten in een kring met de wierrook en abnormale kleding aan terwijl er rare geluiden gemaakt worden die niet iedereen direct kan typeren als iets wat eerder is gehoord. Maar meditatie kan ook op een veel handzamere en intiemere manier worden gedaan. Op elk moment van de dag en overal kun je mediteren. In de trein, op je werk of wanneer je maar even ergens tijd vrij hebt. Een vorm van meditatie kan namelijk al een aantal ademhalingsoefeningen zijn die je op elk moment van de dag kunt uitvoeren. En bij zo’n kleine inspanning als de ademhalingsoefeningen is wat je eruit haalt al erg waardevol voor je eigen rust.
 
Redenen om te mediteren
 
Uit onderzoek is gebleken dat meditatie op allerlei manieren een positieve uitwerking heeft op je gezondheid. De belangrijkste redenen dat het goed is voor je gezondheid zijn dat het je stress afneemt en dat je humeur er beter van wordt. Maar wist je dat het ook obesitas tegen gaat en je beter herstelt na hart- en vaatziekten. Verder verbetert het je cholesterolgehalte, kan het goed helpen tegen depressies en daalt je bloeddruk effectief. Meditatie is dus wel degelijk een middel dat je kan helpen tegen bepaalde lichamelijke kwaaltjes. 
 
Voorbeelden
 
Er zijn genoeg simpele meditatieoefeningen die je gewoon al tijdens het lezen van dit artikel zou kunnen doen. Een voorbeeld is het simpel focussen op je ademhaling, als je bij elke ademteug je alleen concentreert op die adem en de rest om je heen vergeet dan krijg  je direct een gevoel van wat meer rust. Een andere vorm is de loopmeditatie. Hierbij moet je in je hoofd bewust worden van elke stap die je zet en op welke manier je voet de grond raakt. Wees je hierbij dus bewust van alles wat je op dat moment met je lichaam doet, van bewegende tenen tot een steentje op je pad. Hierbij keer je zo in jezelf dat je ook terugkeert naar je innerlijke rust.
 
Tips 
 
Dan geef ik ook nog een aantal tips om bij het mediteren voor jou het ideale resultaat te kunnen halen uit elke meditatiesessie. Probeer het mediteren bijvoorbeeld regelmatig te doen. Hierdoor word je beter in de meditatietechnieken en vind je intensere rust. Probeer dus niet om heel snel het mediteren op te pikken want het heeft echt wat tijd nodig voordat het gaat werken. Experimenteer ook met verschillende soorten technieken om te kunnen zien welke techniek voor jou het beste werkt. Als je namelijk een techniek doet die niet bij je past dan is het lastiger om die echte rust te vinden. Ook wil het wel eens helpen om de meditatie in de ochtend te doen. Dan ben je voor je gevoel vaak meer klaar voor de dag die komen gaat en hou je de rust vaak langer vast.