Op Stagemotor.nl kun je direct zoeken in 1.263 stages en afstudeeropdrachten op MBO, HBO en WO niveau. Vind snel je ideale stage of afstudeeropdracht en solliciteer direct online!

Welkom bezoeker, heb je al een profiel op Stagemotor.nl? Klik hier om in te loggen. Heb je nog geen profiel? Klik hier om je aan te melden! Bent u werkgever? Klik dan hier!

Nieuwsberichten

Persberichten | Columns | Gastbloggers  | 

Ouders moeten meer betrokken zijn bij schoolprestaties

Donderdag 29 november 2012 - Merely van der Drift

De hoge uitval bij scholen is een groot probleem. Niet alleen vallen er veel lessen uit door afwezigheid van de leraren, ook leerlingen hebben geen zin meer om naar school te komen. Hoewel de klassen soms 30 leerlingen bevatten, komt de helft maar opdagen. Steeds meer mbo-instellingen proberen daarom de ouders er meer bij te betrekken.

“Ja, ik was eerder uit. De les ging niet door.” Een veelgehoorde smoes, die ouders niet altijd door hebben. Hun kroost heeft geen zin om nog een les te volgen, dus gaat lekker naar huis. Wanneer de moeder vraagt waarom ze eerder thuis zijn, komt er vaak een smoes dat een les uit viel, terwijl dit helemaal niet waar is. Allemaal smoezen, om niet nog een keer dat gezeur over breuken te horen.

Er wordt steeds meer gespijbeld en ook de cijfers van veel leerlingen kelderen snel. De mbo-opleidingen weten niet meer goed wat ze er mee aan moeten. De studenten krijgen veel vrijheid tijdens hun studie. Nu blijkt dat veel studenten van deze leeftijd nog niet veel zelfstandigheid aankunnen. Door de ouders er bij te betrekken, hopen ze dat er meer wordt gelet op spijbelen, maar ook op de planning van de jongeren. Vooral jongens hebben veel moeite met het plannen van hun schoolwerkzaamheden. Als ouders meer worden ingelicht over prestaties, kunnen ze zich ook meer betrekken bij het schoolwerk van hun kinderen en hun daarbij. Tot nu toe lijkt deze nieuwe methode aan te slaan.

Bron: nationaleonderwijsgids.nl


Bookmark dit artikel:
| Feed bekijken | Toon alle