Op Stagemotor.nl kun je direct zoeken in 1.276 stages en afstudeeropdrachten op MBO, HBO en WO niveau. Vind snel je ideale stage of afstudeeropdracht en solliciteer direct online!

Welkom bezoeker, heb je al een profiel op Stagemotor.nl? Klik hier om in te loggen. Heb je nog geen profiel? Klik hier om je aan te melden! Bent u werkgever? Klik dan hier!

Nieuwsberichten

Persberichten | Columns | Gastbloggers  | 

Regen van klachten bij Raad voor Studiebetwisting

Vrijdag 9 november 2012 - Merely van der Drift

Het onderwijs ligt al jaren onder vuur. Hogeschool Inholland fraudeerde met diploma's, de kwaliteit van het onderwijs is niet goed, de leraren zijn ongeschoold en er is te veel lesuitval. Daar kwam ook nog de afgelopen maand de nieuwe plannen van het kabinet bij. Genoeg redenen dus voor de studenten om te klagen. En dat hebben ze ook gedaan. Maar liefst 308 studenten hebben een klacht ingediend bij de Raad voor Studiebetwisting en dat is een record.

Vooral de maand oktober heeft alle records verbroken. In deze koude herfstmaand zijn 111 klachten binnen gekomen. Het merendeel van de klachten gaat over de examenresultaten. Deze klachten zijn niet zomaar klachten die bij de examencommissie van de school worden ingediend. Als dat geteld gaat worden, stijgt het aantal naar ongekende hoogte. De klachten die bij de Raad komen, worden door professionals geholpen. Zelfs 30 procent neemt een advocaat in de handen omdat ze vinden dat ze onrechtmatig worden behandeld. Een advocaat in de arm nemen helpt wel. Met advocaat is je kans om gelijk te krijgen 50 procent, wanneer je alleen er voor staat is dit maar 30 procent. In totaal krijgt 35 procent van de klagers hun gelijk.

De meeste klachten gaan over de examenresultaten. De studenten zijn het niet eens over hun cijfers en vinden dat ze worden benadeeld. Deze klachten zijn moeilijk om te behandelen. Iedereen kan zeggen dat hij een 4 heeft, maar echt wel een acht verdiend. Je moet dus wel een goed argument hebben om ook gelijk te krijgen. Toch heeft dit wel impact op de scholen. Wanneer leraren twijfelen tussen twee cijfers, kiezen ze sneller het hogere cijfer. Zo hopen ze klachten te voorkomen. Ze willen ook de examens gaan veranderen en het minder op inzicht laten richten. Dit is makkelijker nakijken en verbeteren, zodat er minder klachten komen.

Bron: deredactie.be


Bookmark dit artikel:
| Feed bekijken | Toon alle