Op Stagemotor.nl kun je direct zoeken in 1.286 stages en afstudeeropdrachten op MBO, HBO en WO niveau. Vind snel je ideale stage of afstudeeropdracht en solliciteer direct online!

Welkom bezoeker, heb je al een profiel op Stagemotor.nl? Klik hier om in te loggen. Heb je nog geen profiel? Klik hier om je aan te melden! Bent u werkgever? Klik dan hier!

Nieuwsberichten

Persberichten | Columns | Gastbloggers  | 

Slechte studieresultaten? Slaap een uurtje meer!

Dinsdag 22 maart 2016 - Gianna

Studenten die een avondmens zijn, hebben meer moeite met studeren. Door het slaaptekort halen ze slechtere studieresultaten. De Nederlandse Vereniging voor Slaap- en Waak Onderzoek en de Hersenstichting, van de Universiteit Leiden, deed hier onderzoek naar.

Eerder werd er al een artikel gepubliceerd over het slaapgedrag van studenten en of dit invloed zou hebben op studieresultaten. Uit een nieuw onderzoek is dus gebleken dat het inderdaad effect heeft op het behalen van goede resultaten.

De resultaten laten zien dat de gemiddelde student om 23.25 gaat slapen. Jongvolwassen hebben tussen de 8 en 9 uur slaap per nacht nodig, laat Kristiaan van der Heijden, universitair hoofddocent en slaaponderzoeker.

Toch willen de meeste studenten langer slapen, maar gebeurd dit niet omdat ze andere dingen belangrijker vinden om te doen. Ze hebben een onregelmatig leven wat er voor zorgt dat ze niet genoeg uitgerust zijn. Dit heeft weer invloed op het studeren.

Mensen die laat gaan slapen, slapen vanzelfsprekend korter wanneer ze vroeg op moeten. Je lichaam is dan niet goed uitgerust omdat je biologische klok nog geen signaal heeft afgegeven om wakker te worden.

Door het slaaptekort wordt de concentratie steeds slechter en wordt het steeds lastiger om je ogen open te houden tijdens colleges. Studenten weten zelf vaak ook niet goed hoeveel slaap ze nou precies nodig hebben. Ze zijn vaak onwetend, maar daar zijn een paar handige tips voor:
- Sport niet vlak voor het slapen, dit zorgt er juist voor dat je moeilijk in slaapt komt.
- Zorg voor regelmaat in je slaaptijden. Probeer elke dag rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan.
- Je kan een powernap overdag doen, maar een uur eerder naar bed gaan ’s avonds werk beter.
- Kom je niet in slaap? Doe dan even een kwartier iets anders.
- Alcohol drinken voor het slapen, zorgt er voor dat je weer te diep slaapt.

Bij scholieren zijn dezelfde problemen en resultaten herkenbaar. Bij werkende volwassenen juist niet, maar dat komt omdat zij vaak hun werktijden zelf kunnen inplannen.

 

Bron: nos.nl


Bookmark dit artikel:
| Feed bekijken | Toon alle