Op Stagemotor.nl kun je direct zoeken in 1.260 stages en afstudeeropdrachten op MBO, HBO en WO niveau. Vind snel je ideale stage of afstudeeropdracht en solliciteer direct online!

Welkom bezoeker, heb je al een profiel op Stagemotor.nl? Klik hier om in te loggen. Heb je nog geen profiel? Klik hier om je aan te melden! Bent u werkgever? Klik dan hier!

Nieuwsberichten

Persberichten | Columns | Gastbloggers  | 

Wat vind jij van meerkeuzevragen op een tentamen?

Woensdag 9 april 2014 - Sanne Hofman

In eerste instantie lijkt het makkelijk om een goed cijfer voor een toets met meerkeuzevragen te halen. Toch zijn de meerkeuzevragen onder studenten niet erg populair. Dat blijkt uit onderzoek van de Landelijke Studentenvakbond.

Uit het onderzoek van de Landelijke Studentenvakbond blijkt dat een kwart van de vakken in het hoger onderwijs worden afgesloten met een multiple choice tentamen. Studenten vinden dit maar niks.


Onacademisch
“Ze vinden het onacademisch om beoordeeld te worden aan de hand van een tentamen dat uiteindelijk niet echt toetst wat ze hebben geleerd. Soms zijn de meerkeuzevragen te makkelijk en soms weer heel erg moeilijk door allerlei instinkers. Daarnaast is er veel geklaagd over het hergebruiken van tentamens, waardoor uiteindelijk helemaal niemand meer iets leert. Het lijkt er zo toch op dat universiteiten en hogescholen kiezen voor de goedkoopste manier om tentamens af te nemen, in plaats van tentamens van de hoogste kwaliteit.” aldus Jorien Jansen, voorzitster van de Landelijke Studentenvakbond.

Over de rest van de tentamens, opdrachten en verslagen die de studenten moeten maken zijn zij wel tevreden.


Meestal C

Marieke van der Schaaf, docente aan de universiteit in Utrecht, vindt meerkeuze tentamens niet eens zo’n slechte toets vorm. “Vaak worden de tentamens alleen niet goed samengesteld door de docenten. Er is onderzocht dat C vaak het goede antwoord is, en dat hoort natuurlijk niet.”


Bezuinigingen
Jaap Dronkers, hoogleraar onderwijssociologie vertelt over de multiple choice tentamens. “De meerkeuzevragen zijn in de jaren ’60 ontstaan in het voortgezet onderwijs. Het was eigenlijk nooit de bedoeling dat de vraag ook in het hoger onderwijs gebruikt zou worden. Door de bezuinigingen van scholen is dit nu blijkbaar wel het geval.”


Bron: Spits
 


Bookmark dit artikel:
| Feed bekijken | Toon alle