1.143 stages en afstudeeropdrachten op MBO, HBO en WO niveau.




Meld je gratis aan

en vind sneller jouw stageplek!

Maak je profiel aan


Zoek jouw stageplek

Uitgebreid zoeken

Nieuwsberichten

PersberichtenColumnsGastbloggers


Het perfecte slaapritme voor optimaal schoolresultaat

Maandag 8 mei 2017 - Lorenzo

Tegenvallende schoolresultaten. Veel studenten schuiven de schuld in de schoenen van een gebrek aan concentratie, een docent of de vele tentamenstof. In weinig gevallen wordt er gekeken naar een achterliggende oorzaak.

Wanneer we bijvoorbeeld kijken naar het slaappatroon, en de belangrijke rol die deze speelt bij het dagelijks functioneren, dan wordt hier ten onrechte weinig aandacht aan besteed. Sterker nog, een slaaptekort heeft veel meer invloed op je schoolprestaties dan je wellicht in eerste instantie zou denken.

Waarom hebben we slaap nodig?

Allereerst is het belangrijk om te weten waarom we slaap nodig hebben. Een echte verklaring voor de noodzaak van slaap is tot op heden niet gevonden. Sommige wetenschappers denken dat slapen het lichaam de kans geeft om energie op te sparen. In werkelijkheid blijkt echter dat de bespaarde energie maar erg weinig is, ongeveer 100 kcal.

We weten wel wat er gebeurt tijdens onze slaap. Voldoende slaap zorgt namelijk voor:

·         Fysiek herstel – Tijdens onze slaap herstelt ons lichaam zich en ontwikkelt het bepaalde weefsels en zenuwcellen. Tevens worden neurogifstoffen geneutraliseerd en biochemische processen in ons lichaam vernieuwd.

·         Psychologisch herstel – Tijdens onze slaap herstelt ook ons brein. Deze komt tot rust en bepaalde processen worden vernieuwd.

·         Behoud van energie – Volgens wetenschappers hebben we minder energie nodig wanneer we slapen. In werkelijkheid blijkt de bespaarde energie echter maar rond de 100 kcal te liggen.

·         Reorganisatie van de gedachten – Tijdens onze slaap herstelt ons brein en worden gedachten, herinneringen en informatie die we gedurende de dag hebben vergaard gereorganiseerd.

Slapen zorgt ervoor dat we ons kunnen “opladen” voor een nieuwe dag vol impulsen en fysieke bezigheden.

Wat gebeurt er als je niet genoeg slaap krijgt?

Net zoals we weten wat er gebeurt als we slapen, weten we ook wat er gebeurt als we niet genoeg slapen. Een slaaptekort heeft veel invloed op je dagelijkse prestaties en ook zeker serieuze effecten op het vermogen van ons brein om te blijven functioneren.

De doorsnee student houdt wel van een feestje en waarschijnlijk heb jij vast eens een keer een nacht doorgehaald. Vaak merk je al wat dat slaaptekort met je doet; je wordt chagrijnig, prikkelbaar, duf en vergeetachtig. Eén nacht overslaan betekent vaak al dat je concentratie drastisch daalt en dat je aandacht spanne korter wordt.

Onderzoeken hebben uitgewezen dat een aanhoudend gebrek aan voldoende slaap zorgt voor een ernstig effect op delen in je hersenen die taal, geheugen, planning en tijdsbesef aansturen. Niet ideaal wanneer jij je moet voorbereiden op een tentamen. Het blijkt zelfs zo te zijn dat wanneer jij 17 uur lang wakker bent, dit al leidt tot een achteruitgang in prestaties die gelijk staan aan de effecten van 2 glazen alcohol. Besef dat je in Nederland niet meer mag rijden na 2 glazen alcohol.

Niet alleen psychologische klachten treden op door slaaptekort, ook fysiek gezien is slaaptekort schadelijk. Het kan namelijk leiden tot slaapapneu, stress en een hoge bloeddruk. Tevens heeft onderzoek uitgewezen dat slaapgebrek de kans op obesitas vergroot.

Perfect slaapritme

Wat je je wellicht inmiddels afvraagt, is wat dan het perfecte slaapritme voor optimale prestaties is. Het antwoord is eigenlijk heel simpel; die is er niet. Iedereen heeft een ander slaapritme en het aantal uren slaap dat we nodig hebben verschilt per persoon.

Een slaapcyclus bestaat uit 90 minuten en een gemiddeld mens heeft gemiddeld 5 van deze cycli per nacht. Dat betekent dat we allemaal ongeveer 7,5 uur aan slaap nodig hebben. Natuurlijk zijn er mensen die meer of minder nodig hebben. We hebben allemaal ons eigen ritme. Probeer er dus voor jezelf achter te komen of jij meer of minder dan deze 7,5 uur nodig hebt. Na hoe lang slapen voel jij je écht uitgerust?

Hoe kom je tevens aan die 7,5 uur slaap? Een goede tip daarbij is om niet uit te gaan van de tijd dat je naar bed gaat maar ga uit van de tijd dat je moet opstaan. Als bij jou om 6.30 uur de wekker gaat dan dien je dus om 23.00 uur in bed te liggen (en eigenlijk al te slapen).

Wanneer je een bepaald slaapritme zo’n 10 dagen volhoudt dan zul je merken dat je vanzelf wakker wordt, zelfs voordat de wekker gaat. Dit betekent wel dat je dit ritme ook in het weekend moet volhouden. Dus niet gaan uitslapen in het weekend. Als je later naar bed gaat en uitslaapt, verstoor je het ritme. Dat is ook de reden dat de maandagochtend vaak zo vervelend aanvoelt!

Conclusie

Het perfecte slaapritme bestaat niet. De één heeft namelijk meer slaap nodig dan de ander. Gemiddeld gezien kunnen we wel zeggen dat men gemiddeld 7,5 uur slaap nodig heeft. Zoek voor jezelf uit hoe veel slaap jij nodig hebt om goed te kunnen functioneren, we hebben namelijk net gelezen waar slaaptekort naar kan leiden!