Op Stagemotor.nl kun je direct zoeken in 1.263 stages en afstudeeropdrachten op MBO, HBO en WO niveau. Vind snel je ideale stage of afstudeeropdracht en solliciteer direct online!

Welkom bezoeker, heb je al een profiel op Stagemotor.nl? Klik hier om in te loggen. Heb je nog geen profiel? Klik hier om je aan te melden! Bent u werkgever? Klik dan hier!

Columns

Nieuwsberichten | Persberichten | Gastbloggers  | 

Tweet van de Week: Horror in het openbaar vervoer

Vrijdag 20 april 2012 - Ilona Zoomer

Er valt altijd wel iets te klagen in Nederland. Het weer, bijvoorbeeld. Altijd een geliefd onderwerp. Want we zitten nu al bijna een maand in de lente, maar de zon heeft zich nog maar een paar dagen laten zien. Als ik nu naar buiten kijk, zie ik herfst. Regen, wind, meer regen, hagel… het houdt niet op. Straks, als het eindelijk écht warm wordt, klaagt iedereen daar weer over. Want klagen is naadloos verbonden met de Nederlandse mentaliteit. Het zou me niets verbazen als mensen bij een inburgeringcursus het onderdeel “klagen over alles dat los en vast zit” met een voldoende moeten afsluiten. Vragen als ‘waar klaagt een Nederlander het meest over?’ 1. Het weer, 2. File, 3. Het werk en mijn persoonlijke favoriet, nummer 4: het openbaar vervoer.

De NS heeft heel wat te verduren. Het was vast al langere tijd zo, maar nu ik de laatste paar maanden ook een frequent treinreiziger ben, kom ik ook regelmatig in aanraking met het leed van de NS. Een machinist die ineens verdwijnt, personeel dat niet komt opdagen of een trein die zonder opgaaf van reden veel te laat vertrekt. De Fyra naar Parijs? Een uur vertraging. De intercity naar Schiphol? Een halfuur. Drie sneeuwvlokjes op een wissel? De chaos was niet te overzien. Maar we kregen wel gratis een bekertje slappe automatenkoffie. Dat dan weer wel.
 

Ik vroeg me af: is Nederland nu het enige land dat zo hopeloos faalt op het spoor? Zijn andere landen erger? Maar ook: wie doet het nu écht goed wat de trein betreft?
In India is het normaal dat je, als er in de trein geen ruimte meer is, gewoon bovenop de trein gaat zitten. En als het dak ook vol is, kun je aan de zijkant aan de trein hangen. Het is er de normaalste zaak van de wereld en je hoort dan ook niemand klagen. Dan vind ik dat wij in Nederland nogal voorbarig de klachtenlijn bellen als we weer eens als een stel sardientjes bij elkaar in de coupé gestouwd zitten. Het kan dus erger, het is maar net waar je het mee vergelijkt.

Japan trok vooral mijn aandacht. Als daar een trein vijf seconden te laat vertrekt, heet het vertraging. In Nederland noemen we alles wat minder dan vijf minuten na de aangegeven tijd het spoor verlaat, ‘op tijd’. De gemiddelde vertraging in Japan? Een halve minuut. En dat is niet per dag, maar per jaar. Japanse machinisten die meer dan twee minuten te laat vertrekken, worden bij hun baas op het matje geroepen en lopen het risico een herhalingscursus te moeten volgen.
Een Nederlandse machinist in diezelfde situatie zou een schouderklopje krijgen: “Maar twéé minuten te laat, Frits? Goed bezig, jongen!”

Kijk, zo kan ik nog wel even doorgaan (bijvoorbeeld over de Japanese Train Pushers, zie filmpje onderaan), maar we kunnen niet alles met elkaar vergelijken. In Japan is op tijd komen normaal, in Nederland is te laat komen normaal en in India is aan een trein hangen ook heel normaal. Het is maar net wat je gewend bent.


Trefwoorden: Tweet Ov Ns Week Klagen

Bookmark dit artikel:
| Feed bekijken | Toon alle