Op Stagemotor.nl kun je direct zoeken in 1.265 stages en afstudeeropdrachten op MBO, HBO en WO niveau. Vind snel je ideale stage of afstudeeropdracht en solliciteer direct online!

Welkom bezoeker, heb je al een profiel op Stagemotor.nl? Klik hier om in te loggen. Heb je nog geen profiel? Klik hier om je aan te melden! Bent u werkgever? Klik dan hier!

Persberichten

Nieuwsberichten | Columns | Gastbloggers  | 

Van stageplek naar werkplek

Dinsdag 24 augustus 2004 - Nieuwsredactie

Wie wil blíjven op zijn stageadres maakt daarop een goede kans, want veel bedrijven werven personeel via stages. Dat betekent overigens niet dat je als stagiair achterover kunt leunen.

Het is de wens van veel studenten: blíjven op je stageadres. Je hoeft niet de sollicitatiemolen in, en je hoeft je niet meer te bewijzen, want dat heb je zonder de druk van een proeftijd of jaarcontract al gedaan tijdens je afstudeeropdracht. Bovendien ken je de sfeer en de informele regels, zodat je ook wat dat betreft niet echt meer op je gezicht kunt gaan.

Uit onderzoeken blijkt dat in juli 2003 van de tienduizend ondervraagde stagiairs maar liefst 46 procent graag op het leeradres wil blijven werken, 45 procent niet, negen procent weet het (nog) niet.

Stage als wervingsmethode

Bedrijven zijn mogelijk nog happiger dan stagiairs om een stagecontract om te zetten in een dienstverband. Uit een onderzoek blijkt dat het werven van personeel op plaats vier staat van redenen om stagiairs aan te nemen. Achter respectievelijk de mogelijkheid om een opdracht uit te laten voeren, hulp bij werk dat blijft liggen en projectmatig werk doen. Deze drie zaken hebben hetzelfde doel: werk doen dat anders niet gedaan wordt.

Initiatief tonen

Volgens Jan-Willem Kruithof, oprichter van Stagemotor.nl, een stagebank op internet, is dat aantal gestegen tot zeker een kwart. ´En dat is volgens mij nog een voorzichtige schatting.´

Aan de basisvoorwaarden voldoen (goed zijn en in het team passen) kun je niet veel meer doen dan je al hebt gedaan, en toch zijn er best manieren om je kansen op een contract bij je stageadres flink te vergroten, zegt Kruithof. Iedereen weet natuurlijk dat je initiatief moet tonen. Wat zoveel betekent als dat je dingen op moet pakken die anderen laten liggen. En je voegen naar de bedrijfscultuur, probeert iedereen natuurlijk ook. Draag een pak als iedereen een pak draagt en tutoyeer niet als iedereen elkaar met u aanspreekt.

Laat je plezier zien

Er zijn meer trucs. Wat je absoluut niet moet doen, is op dag één al zeggen dat je in het bedrijf wilt komen werken. Kruithof: ´Je wordt dan gezien als een weinig selectief persoon. Je kent het bedrijf immers nog niet. Je zegt toch ook niet na de eerste date al dat je van iemand houdt!´

Je mag volgens hem wel laten zien dat je een missie hebt. Dus tijdens een oriëntatiegesprek voor je stage, mag je best vragen naar eventuele doorgroeimogelijkheden. ´Maar vermeld dan altijd dat je dat vraagt voor het geval het wederzijds goed klikt.´

Om de aandacht van je stagebegeleider te trekken moet je wel je hele stage enthousiasme tonen. Zeg dat de sfeer je bevalt, dat je het werk leuk vindt en dat soort zaken. Kortom: laat zien dat je plezier hebt. Maar pas ook op: complimenten geven, betekent natuurlijk niet dat je kritiekloos hoeft te zijn. Zorg er voor dat je wat kritisch naar de organisatie bent. Onderbouw die kritiek goed en kom met voorstellen iets te verbeteren. Schop daarbij echter nooit je collega's tegen het zere been.

Niet te veel beloven

Verder is het belangrijk dat je een afstudeeropdracht aanneemt die je aankunt. Beloof daarom niet te veel. Zorg er tenslotte voor dat het bedrijf afhankelijk van je wordt. Kruithof: ´Als je bijvoorbeeld onderzoek doet naar de behoefte naar een nieuw product, moet je zorgen dat áls er behoefte naar blijkt te zijn, jij de hele markt al kent. Het ligt dan voor de hand dat jij het product ook in de markt zult zetten, of er in ieder geval nauw bij zult worden betrokken. Een beetje triest als uit je onderzoek blijkt dat er geen markt is voor het product? Nee hoor, dat valt wel mee. Zolang je maar met een tegenvoorstel komt. Waarschijnlijk ben je er ook achtergekomen wat wél werkt in dat marktsegment. Dan ben je alsnog onmisbaar.´

 

bron: Intermediair.nl, augustus 2004.


Bookmark dit artikel:
| Feed bekijken | Toon alle